Proces brandingu/rebrandingu według studia S’SENSE

Tworząc studio brandingowe przyjąłem, że nigdy nie podejmiemy się realizacji „projektów na wczoraj”. Chcemy odpowiedzialnie i przemyślanie kreować marki. Pracujemy więc z klientami gotowymi na racjonalne, uporządkowane działanie według naszego procesu brandingu/rebrandingu. Dopasowujemy jego poszczególne etapy, tak aby były adekwatne do podejmowanego wyzwania – zarówno w przypadku powstających, jak i istniejących marek.


 
Etap 0 – Audyt i strategia
0.1 Audyt środowiska marki Kluczowy krok bez którego nie rozpoczynamy procesu brandingu. Otwiera on drogę do odpowiedzialnego projektowania. Zrozumienie specyfiki rynku, zachowań i potrzeb odbiorców oraz postępowania konkurentów pozwala nam podjąć adekwatne działania. Znając motywację właściciela marki oraz docelowych odbiorców stajemy się „obustronnym ambasadorem”, dzięki czemu możemy właściwie ukształtować ofertę marki i jej wizerunek.

W przypadku istniejących organizacji dokonujemy także analizy obecnego wizerunku marki, ścieżki doświadczeń odbiorców oraz wewnętrznej kultury organizacji i jej procesów.
 
0.2 Strategia marki Po zdiagnozowaniu środowiska marki dokonujemy strategicznego manewru, który odpowie na potrzeby odbiorców i zbuduje przewagę konkurencyjną. Wydobyta esencja marki pozwoli wyróżnić i zrozumieć otoczeniu co stanowi wartość.

Definiowana strategia obejmuje trzy obszary – strategię biznesową, wizerunkową oraz komunikacyjną. Zwięzły dokument precyzyjnie obrazuje wszystkim zaangażowanym osobom koncept marki. Dzięki czemu podejmowane działania będą spójne z wizją i nie ulegną rozmyciu.
 
Etap 1 – Branding werbalny
1.1 Naming (nazwanie marki) Zaprojektowanie wyróżniającej nazwy marki istotnie wpływa na jej trwałe pozostanie w świadomości odbiorcy. Szczególnie dbamy o to, aby była wyrazista i wzbudzała oczekiwane skojarzenia. Weryfikujemy powstałe koncepcje pod kątem łatwości zapamiętania, wymówienia, znaczenia kulturowego oraz możliwości uzyskania rejestracji jako znak towarowy. Co w dzisiejszym świecie pełnym marek jest sporym wyzwaniem.
 
1.2 Opis marki W czasach kiedy każdego dnia z otoczenia dociera do nas tysiące komunikatów, chcemy uszanować odbiorcę komunikując mu esencję – wyłącznie to co najistotniejsze. Kluczem jest efektywne przekonanie, zachowując duży szacunek do niego. Projektujemy opisy tak, aby realne wartości i korzyści, skutecznie ukazały wyjątkowość marki i to dlaczego warto jej zaufać. Właściwie zaprojektowany opis może istotnie wpłynąć na zainteresowanie oraz wyniki marki.
 
Etap 2 – Branding wizualny
2.1 Projekt logo Logo to bardzo istotny element kształtujący postrzeganie marki. Stanowi skrót myślowy – jest niczym twarz, która momentalnie przywołuje wspomnienia i doświadczenia. A przy pierwszym kontakcie od razu nasuwa pewne skojarzenia poprzez swój charakter i estetykę. Te skojarzenia można zaprojektować świadomie. Kreujemy minimalistycznie jednak dążymy do wyrazistości, która wyróżni i zapadnie w pamięć.
 
2.2 Key visual W oparciu o stylistykę logo kreujemy przewodni motyw graficzny. Zestawiamy kolorystykę, typografię, kształty, grafiki oraz tworzymy siatkę kompozycyjną uzyskując spójny klucz wizualny. Dążymy do stworzenia charakterystycznego motywu, który odbiorcy momentalnie przyswoją. Aby wszelkie wypływające z marki komunikaty i materiały były sprawnie dostrzegane i identyfikowane.
 
2.3 Identyfikacja wizualna Na bazie opracowanego key visualu projektujemy poszczególne materiały, które towarzyszą marce w codziennym funkcjonowaniu zapewniając odbiorcom poczucie spójności oraz wartości. Dbamy o użytkowość i niepowszechność realizacji. Stronimy od banalnych gadżetów marketingowych przekładając zaoszczędzone środki na rzecz jakości wydruków i realizacji.
 
2.4 Strona internetowa / Aplikacja Tworząc projekt strony lub aplikacji istotne jest dla nas zaprojektowanie architektury tak, aby prowadziła odbiorcę zgodnie z naszymi oraz jego oczekiwaniami (UX). Celem jest możliwe najszybsze dokonanie finalnej interakcji. Dlatego dbamy o wysoką intuicyjność i swobodę nawigacji, estetykę i przejrzystość oraz adekwatność lokowanych treści (UI). Po stworzeniu strony poddajemy ją dalszej analizie – celem udoskonalenia jej i uczynienia jeszcze bardziej przyjazną.
 
2.5 Projektowanie opakowań Projektujemy opakowania mające wyróżnić się na tle produktów konkurencyjnych oraz charakteryzować się atrakcyjnością wizualną i niepowszechnością formy – zachowując przy tym granice rozsądku i ekonomii. Istotne jest również dla nas to, aby wykreowane opakowania tworzyły lub otwierały możliwość tworzenia spójnych i logicznych serii produktowych. Dlatego ten rodzaj designu poprzedzamy dodatkową analizą, często także wspartą przez naszych partnerów.
 
2.6 Znakowanie Ważnym elementem wpływającym na postrzeganie wizerunku marki jest także oznakowanie budynków, floty samochodowej, przedmiotów oraz materiałów promocyjnych. Naturalne staje się, że dbamy również o tę kwestię.
 
2.7 Wayfinding Opracowujemy systemy informacyjno-nawigacyjne w obiektach, które mają na celu zwiększyć komfort doświadczenia odbiorcy z marką. Dzieje się to dzięki przywiązaniu naszej uwagi do ergonomii i intuicyjności poruszania w obrębie danej przestrzeni oraz czytelności informacji – dbając także o ograniczenia wynikające z niepełnosprawności.
 
2.8 Ekspozycja marki We współpracy z architektami wnętrz i scenografami współtworzymy aranżacje przestrzeni, w której obcuje marka. Kreujemy koncepcje prezentacji produktów, systemów wystawienniczych oraz witryn chcąc przyciągać uwagę odbiorców niepowszechną ekspozycją.
 
Etap 3 – Standaryzacja marki
3.1 Podręcznik identyfikacji wizualnej Siła marki opiera się między innymi na zachowaniu jej spójności. Często napotykamy sytuacje kiedy ktoś próbuje dołożyć coś od siebie i stopniowo zniekształca wypracowany wizerunek. Dlatego słusznym krokiem jest standaryzacja – manual precyzyjnie wyjaśniający metody pracy z tożsamością wizualną marki. Zawiera on wytyczne jak właściwie stosować logo, jak zbudowany jest key visual oraz jak należy projektować kolejne elementy wizualne, aby były tożsame ze stworzonym brandem.
 
3.2 Brandbook Nieco inaczej niż większość rynku rozumiemy brandbook, który często traktowany jest jako to co opisaliśmy punkt wyżej (3.1). Uznaliśmy, że właściwym zadaniem brandbooka jest wprowadzenie osoby do świata marki, a nie tylko pokazanie jak wygląda. Dlatego poza manualem obejmującym elementy wizualne tworzymy streszczony przewodnik. Jego zadaniem jest zobrazowanie strategii marki, jej stylu komunikacji oraz sensu istnienia, tak aby zaangażowana w jej rozwój osoba mogła wczuć się i skutecznie dalej kształtować spójny brand.
3.3 Warsztaty z zespołem Dodatkową opcją podnoszącą skuteczność funkcjonowania marki są warsztaty dla zespołu. Podczas nich ukazujemy na czym polega proces brandingu i jaki jest jego cel. Wspólnie odkrywamy ideę jaka przyświeca budowie lub zmianie wizerunku marki oraz wdrażamy w życie zaprojektowane elementy wizerunku marki i strategii. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi możemy wywołać lepsze zrozumienie, które prowadzi do większego zaangażowania.
 
Etap 4 – Promocja marki (opieka brandingowa)
4.0 Nadzorowanie promocji marki W kwestii promocji marki skupiamy się na inicjowaniu i dalszym nadzorowaniu zewnętrznych podmiotów zajmujących się wyspecjalizowanymi formami marketingu. Angażujemy naszych partnerów, ale także nawiązujemy zewnętrzne współprace. Dbamy o adekwatność podejmowanych działań, ich spójność ze strategią marki oraz weryfikowanie ich efektywności. Dzięki czemu właściciel marki może liczyć na pewnego rodzaju wszechstronność bazującą na specjalistach z poszczególnych dziedzin.
 
4.1 Kampanie promocyjne Współtworzymy kampanie budujące świadomość marki, sprzedażowe oraz wizerunkowe. Inicjujemy kreacje przełamujące oczywistość i powszechność. Podejmujemy projekty zarówno o charakterze tradycyjnym oraz cyfrowym. Dzięki wsparciu partnerów oraz rozwijanej sieci kontaktów możemy optymalizować kampanie dbając o ich skuteczność i ekonomię.
 
4.2 Skład publikacji Stale poszukujemy inspiracji, aby móc kreować intrygujące koncepcje realizacji publikacji. Dążymy do zaciekawienia odbiorcy poprzez architekturę treści, formę, kompozycję, ilustracje i zdjęcia oraz użytą typografię. Szczególnie ubóstwiamy ambitne realizacje drukowane, gdzie w wyjątkowy sposób można przykuć uwagę odbiorcy dzięki wykorzystanemu papierowi, czy zastosowanej metodzie druku i introligatorstwa.
 
4.3 Projektowanie graficzne Podczas dalszego życia marki projektujemy materiały graficzne utrzymujące jej spójność wizualną. Tworzymy grafikę użytkową usprawniającą codzienne funkcjonowanie organizacji, elementy o charakterze specjalnym i okazjonalnym oraz wszelkie formy reklamowe.
 
4.4 Grafika dla nowych mediów Poruszamy się także w dziedzinie współczesnych form komunikacji wykorzystujących wyświetlacze. W zależności od kontekstu oraz miejsca kreujemy grafiki statyczne, animacje, a we współpracy z partnerami także wizualizacje 3D. Aktualnie rozwijamy przestrzeń tworzenia projektów umożliwiających odbiorcy swobodną interakcję, zmieniając poziom jego doświadczeń i zaangażowania.
 
4.5 Fotografia Uważamy, że fotografia powinna intrygować odbiorcę i otwierać w nim pewną chęć odkrycia historii zaszytej w uwiecznionym kadrze. Realizując sesje fotograficzne próbujemy odnaleźć niecodzienny punkt patrzenia i zachować naturalność. Kiedy tylko nadarza się możliwość staramy się unikać powszechności i realizować sesje produktowe, wnętrz oraz portretowo-reportażowe w sposób wyjątkowo odmienny.